NIEUWS

YSSELSTEIN - De track day van 17 april gaat de geschiedenis in als de natste rijdag van het GreenKarting Scholenprogramma. Tijdens het opbouwen van de pitboxen was het nog droog op Raceway Venray, maar daarna regende het de hele dag. Desondanks "was dit super gaaf," grijnst een van de leerlingen die uit zijn zelfgebouwde kart stapt. "Ik ben kletsnat, maar dit is mooier dan op school zijn." Op 17 april reden de superkarts en greenkats hun rondjes op Raceway Venray. Het GreenKarting Scholenprogramma was ook dit jaar weer onderdeel van het automotive event dat Techspot Helmond - De Peel hier organiseerde. Veertien superkats en veertien greenkarts verschenen er aan de start. Een mooie opkomst. Lees ook het verslag Eindhovens Dagblad Leerlingen racen in zelfgebouwde karts: ‘Een eerste plaats is leuker dan een cijfer 7 of 8’ | Helmond | ed.nl

LELYSTAD - Een primeur in Lelystad: voor het eerst was daar een door waterstof aangedreven kart in actie te zien. Het unieke racewagentje reed zijn eerste rondjes over het circuit tijdens het GreenKarting Scholenprogramma op 27 maart bij Kartcentrum Lelystad. Bron: Omroep Flevoland Bekijk de reportage: Omroep Flevoland - Nieuws - Primeur: eerste kart op waterstof op Greenkarting-evenement Studenten van de Tata Steel Academy zijn verantwoordelijk voor de primeur en hopen met het model een nieuwe stap te zetten richting klimaatneutraal racen. De kart is de eerste waterstofkart in Europa die is gebouwd door mbo-studenten. De waterstofkart wordt weliswaar elektrisch aangedreven, maar de stroom wordt geleverd door een waterstoftank, die onder het stuur is gemonteerd. Via een speciale converter wordt de waterstof omgezet naar elektriciteit waarmee uiteindelijk de wielen aan het draaien worden gebracht. Superkarts De superkarts reden deze dag hun tweede tack day van dit schooljaar. Naast de gebruikelijke testsessie, stonden er twee regularities op het programma. De eerst regularity werd gewonnen door het Vista College #12, gevolgd door Nova College #4 en het Hub van Doorne College #1. De tweede regularity kende een bijzondere uitslag. Voor het eerst in bijna vijftien jaar eindigden er twee teams op de eerste plaats. Het Hub van Doorne College #1 en Deltion College #8 zette beiden een tijdverschil neer van slechts 0.042. Klasse! Deltion College #10 eindigde als tweede. Greenkarts De greenkarts reden deze dag hun testronden. Veel scholen hebben nog onervaren rijders. Zij konden flink oefenen. De teams maakten gebruik van de mogelijkheid om tijdens de testsessie geregeld van rijder te wisselen. Iets wat alleen kan tijdens de testsessies. Tijdens de track days rijdt er een coureur per regularity.

WOERDEN – Techniekdocenten van het vmbo en mbo hebben behoefte aan meer samenwerking. Vooral zien zij kansen in een doorgaande leerlijn van basisschool via vmbo naar mbo. Dat bleek tijdens de landelijke GreenKarting Docentendag op 13 maart bij Techniek Nederland in Woerden. “Als ROC hebben wij nog niet genoeg contact met het vmbo, laat staan met de basisscholen,” zegt Henk Jan te Spenke van ROC Twente. “Het zou fantastisch zijn als we in onze regio een programmalijn kunnen opzetten rond duurzame technologie. Dat leerlingen van de basisschool kennismaken met het technisch vmbo, en dat vmbo-leerlingen PIE en Mobiliteit & Transport bij ons op het ROC langskomen. Zo krijgen leerlingen een goed beeld van duurzame techniek en technische opleidingen in de regio. Techniek is niet moeilijk, techniek kun je leren, en je kunt er een dik belegde boterham mee verdienen.” Energy Experience en e-mobility Ook in andere regio’s is nog weinig sprake van een doorgaande leerlijn rond e-mobility. Toch ontstaan er veelbelovende initiatieven die kunnen leiden tot inhoudelijke afstemming. Bijvoorbeeld technasia die een greenkart bouwen met praktische ondersteuning van een nabijgelegen technisch vmbo, of mbo-studenten van een superkartteam die vmbo-leerlingen van het greenkartteam wegwijs maken op elektrotechnisch gebied. In Amsterdam wordt binnenkort voor de derde keer de Energy Experience georganiseerd: een onderwijs-event voor en door de mobiliteitsbranche. Hier vinden, rondom het GreenKarting scholenprogramma voor po, vo en mbo, diverse activiteiten plaats. “We merken dat scholen en bedrijven -en ook scholen onderling- elkaar steeds beter weten te vinden,” zegt Jacques Neefs van NeXtechnician. “De basis is gelegd. In de komende vier STO-jaren gaan we nadrukkelijker het po betrekken bij GreenKarting. Onze ambitie is zelfs om het hbo te laten aanhaken. We streven naar een doorgaande leerlijn door de hele onderwijsketen heen.” Muizenval-auto: techniek in de praktijk In STO-regio Helmond – De Peel zijn al concrete stappen gezet. Geert Aben van het Hub van Doorne College: “Wij organiseren als vmbo allerlei activiteiten voor basisscholen. Leerlingen bezoeken bedrijven, krijgen technisch materiaal mee, en bouwen op school een muizenval-auto. Ook geven wij workshops en organiseren we wedstrijden op basisscholen. De finale vindt plaats tijdens de GreenKarting Track Day in Venray. Zo brengen wij po, vmbo en mbo met elkaar in contact. Het zaadje is geplant. Nu is het zaak om de samenwerking met het mbo op het gebied van e-mobility verder uit te bouwen. Ik verwacht dat we binnen twee jaar echt kunnen spreken van een doorgaande leerlijn po-vo-mbo.” Veiligheid voorop Tijdens de docentendag was er veel aandacht voor veiligheid bij de greenkarts en tijdens de rijmomenten. “GreenKarting is een onderwijsprogramma, waarin veiligheid voorop staat,” zegt Hans Nooij van de Tata Steel Academy. "We hebben met jong volwassenen te maken, dus we doen het veilig of we doen het niet." Samen met Mecheline Leijten van Redesign Life Foundation zet hij zich in voor een hoog veiligheidsbewustzijn bij docenten en leerlingen. Daarom waren er presentaties van onder andere TSS over accutechnologie, en gingen Nooij en Cees Bak (CBAT) dieper in op de keuringen van de greenkarts en de veiligheidsprocedures op het circuit. “We hebben regels opgesteld waaraan de greenkart en het team moeten voldoen. Niet aan alle gestelde regels zal nu al worden voldaan. We zullen voorafgaand aan de rijmomenten duidelijk communiceren aan welke eisen/regels de greenkart minimaal moet voldoen. We streven naar perfectie." Terugkoppeling en vervolg De deelnemende docenten ontvangen binnenkort een terugkoppeling van de docentendag, inclusief de presentaties. Volgend schooljaar wordt opnieuw een GreenKarting Docentendag georganiseerd. De ambitie met het GreenKarting Scholenprogramma is duidelijk: méér samenwerking, betere doorlopende leerlijnen en techniekonderwijs waarin veiligheid, duurzaamheid en enthousiasme samenkomen. Redesign Life Foundation De landelijke GreenKarting docentendag is geïnitieerd en gefaciliteerd door Redesign Life Foundation. In kwam tot stand in samenwerking met haar maatschappelijke partners en Techportal.

VELSEN - Het binnenrijden van de waterstofkart bij de Tata Steel Academy had veel weg van de presentatie van de nieuwe Formule 1-auto van Max Verstappen. ,,De kennis die de studenten opdoen met de verdere ontwikkeling van de techniek nemen ze vanzelf mee het bedrijf in", zegt teamleider elektrotechniek en werktuigbouw Danny Jansen. Bron: Noord-Hollands Dagblad Auteur: Marcel Tabbers Het kartteam van de Academy bestaat uit studenten van de opleiding tot onderhoudstechnicus elektrotechniek en werktuigbouw met Jansen en zijn collega Dennis Cornielje. ,,In het begin wisten we van niks. We zijn nu twee jaar bezig en gaan in september de verdere ontwikkeling van deze karts aan het lesprogramma koppelen. In de toekomst moet de fabriek op waterstof gaan werken. Daarom is het belangrijk om deze groep zelf de ontdekkingen te laten doen. Het is pionieren met een nieuwe techniek." Testen Alsof het in het script stond, viel de kart even stil tijdens het binnenrijden in de werkplaats van de 85 jaar oude bedrijfsschool. Na wat sisgeluiden kwam er weer beweging in en parkeerde 'coureur' Olivier Tan het voertuig netjes in het vak. ,,Het gesis was water dat ontsnapte door de overdruk. Dat krijg je als je waterstof verbrandt, natuurlijk. Dat de kart stopte kwam doordat de spanning te laag was. We hebben tot op heden hier wat rondjes kunnen rijden en hebben op de testbank kunnen kijken. Het is vooral veel testen en bijstellen. En dat iedere keer weer herhalen", zegt Tan met een grote glimlach. En is het stoeltje helemaal op maat? ,,Nee, zeker niet. Dat is in deze fase nog niet belangrijk." Onder de aanwezigen zijn ook storingsmonteur Job de Koning en onderhoudsmonteur Jesse van Leeuwen. ,,We hebben vorig jaar allebei meegebouwd. Nu zijn we doorgestroomd in het bedrijf. Het was heel leerzaam om zo'n opstart mee te maken. Het ging bij ons om het plaatsen van het frame en daaraan de ophanging. Het is mooi om te zien dat de ontwikkeling weer doorgaat", zeggen ze. Met een belangstellende blik volgen Niek van den Berg en Thijs Manders de verrichtingen in de werkplaats. Beiden staan in strakke racekleding van het Hub van Doornecollege uit Deurne. ,,We rijden in dezelfde competitie, alleen in een e-kart. Aan waterstof zijn we nog niet toe. Het is prachtig om te zien dat ze daar hier nu al mee bezig zijn. Je krijgt daar extra punten voor omdat het heel innovatief is", laten de Brabanders weten. Brandstofcel Net als Verstappen valt er nog veel te ontwikkelen aan de kart. Dat weet het team ook. Tan: ,,Door met een regelaar het vermogen goed te krijgen is alweer zo'n stap. De waterstofcel behoeft aandacht. Het is contact uitzoeken en onderzoeken. En uiteindelijk gaan we naar het circuit in Lelystad om te ervaren hoe het allemaal in de praktijk uitpakt. Het is een kwestie van heel veel proberen, maar we zijn wel de eerste MBO-studenten in West-Europa die zich daarmee op deze schaal bezig houden. We werken hier echt aan de toekomst. En dat motiveert." Het is pionieren met een nieuwe techniek Waterstof Awareness Nu de waterstofkart af is gaat het een rol spelen in het onderwijs voor nieuwe studenten. Onder de naam ‘Waterstof Awareness’ leert de nieuwe generatie elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en procestechnici vanaf september werken met waterstof. Coach Danny Jansaen: ,,Dit is dé energiedrager van de toekomst, het is dus goed dat onze studenten hier al tijdens hun studie mee leren werken. We weten niet wat de techneut van de toekomst precies nodig heeft, maar we weten wel dat basale kennis van waterstof nodig is.’’

ZWOLLE - Tijdens de landelijke STO-dag in Zwolle stonden ontmoeten, inspireren en nieuwe inzichten opdoen centraal. Het programma bestond dan ook vooral uit workshops, presentaties, demo's en netwerkmomenten. Docent Geert Aben en student Nick van het Hub van Doorne College (STO regio Helmond - De Peel) gaven voor een volle zaal een mooie presentatie over het GreenKarting scholenprogramma waaraan inmiddels 57 scholen meedoen met 80 Greenkarts en 20 superkarts. Duurzame technologie De landelijke STO-dag vond plaats op 19 november 2024 bij Breman in Zwolle. Breman beschikt in Zwolle over een groot bedrijventerrein waar onderwijs, startups en innovatielabs een plek hebben gevonden. Duurzaamheid staat bij deze partijen hoog in het vaandel. Logisch dus dat STO de landelijke bijeenkomst hier organiseerde, want duurzaamheid moet centraal staan in de plannen die de scholen nu maken voor de komende vier jaar. STO-plan Dankzij de presentatie en demo werd het de aanwezige programmamanagers, deelprojectleiders, docenten en penvoerders duidelijk dat het GreenKarting programma een mooie combinatie is van duurzame technologie en vooral leuk techniekonderwijs. "Een programma dus dat niet mag ontbreken in het STO-plan voor de komende vier jaar," aldus Geert Aben aan het einde van zijn presentatie.

AMSTERDAM - Op zoek naar een mooie testlocatie in de eigen regio, streken de kartteams van het ROC van Amsterdam en Bredero Mavo neer bij Raceplanet. Lukt het om op een indoorbaan met superkarts te rijden? Kunnen de Greenkarts de helling van de fly-over nemen zonder stil te vallen? De scholen hadden de indoorbaan twee uur tot hun beschikking. Dat hadden NexTechnician en TechCampus Amsterdam goed geregeld. Beide superkarts van het ROC en de twee Greenkarts van de mavo reden er lustig op los. Het was even zoeken naar de ideale lijn op het bochtige circuit, maar al snel wisten de coureurs hun karts veilig over de baan te sturen. "Dit is super", als dus een van de studenten. "Als we hier zouden kunnen testen hoeven we niet meer buiten op het schoolplein aan de gang. Dit is veiliger en ook veel leuker." Ook de mensen bij Raceplanet waren tevreden. Eigenaar en coureur Jeroen Bleekemolen (bekend van onder meer Le Mans en de Porsche Supercup), maakte van de gelegenheid gebruik in de elektrisch aangedreven superkart te rijden. "Binnenkort race ik in een originele 250 cc superkart. Dit is een mooie elektrische ervaring." Of Raceplanet daadwerkelijk een testlocatie wordt is nog onderwerp van gesprek.

LELYSTAD - Na maanden van ontwerpen, overleggen, bouwen en uitproberen, was het 7 november tijd om de Greenkarts en superkarts de sporen te geven. De Greenkarts reden hun eerste testrondjes bij Kartcentrum Lelystad. Voor de superkarts was het meteen serieus rijden om punten te verdienen voor het eindklassement. Vier vmbo-scholen testten in totaal negen Greenkarts. Na het oplossen van wat kleine problemen die tijdens de keuring aan het licht kwamen, reden de Greenkarts hun testsessies. De testsessies zijn het moment om te onderzoeken of de kart goed en veilig op de weg ligt.Essentieel in voorbereiding op de echte rijdagen die in het voorjaar plaatsvinden. De ROC's brachten twaalf superkarts aan de start. Na een uitgebreide testsessie reden de teams twee regelmatigheidsproeven en was er nog een pitstop challenge. De regularity werd gewonnen door het Nova College. Team Tata Steel Academy eindigde als tweede, gevolgd door het Hub van Doorne College met kart #1. De Pitstop Challenge werd gewonnen door het ROC van Twente. De monteurs uit Almelo vervolgen daarmee het succes van vorig studiejaar. Toen wonnen zij bijna alle Pitstop Challenges en gingen zij tijdens de finale in Zwolle met de Pitstop Award naar huis.

HOORN - Het Vonk Raceteam is volop in opbouw. En om de karts optimaal te laten presteren, schakelen onze studenten regelmatig de hulp in van experts. Maandag 7 oktober stond in het teken van zo’n bijzondere ontmoeting: een gastles van Jasper Hendriks. Jasper is een bevlogen technicus, die een indrukwekkend project op zijn naam heeft staan: de bouw van zijn eigen elektrische auto. De Hendrikus Elektrikus. Alles aan de Hendrikus Elektrikus is uniek. Jasper heeft de auto vanaf de grond zelf opgebouwd. Zijn doel? Een volledig elektrische auto bouwen die streetlegal is. Maar dat bleek een enorme uitdaging. Jasper stuitte al snel op de uitgebreide wet- en regelgeving die komt kijken bij de bouw van een voertuig. Van de kleinste onderdelen tot het elektrische systeem, alles moest voldoen aan Europese goedkeuring. “Ik heb zelfs een document van 21 pagina’s moeten schrijven dat alleen maar ging over de krachtberekening van de gordelpunten,” vertelde hij. En daar bleef het niet bij; alles moest tot in de puntjes worden gedocumenteerd en goedgekeurd. Het gedetailleerde documentatieproces heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen. En na uitvoerige tests bij de RDW kreeg Jasper groen licht: zijn auto was goedgekeurd en mocht de weg op. Elektrische oldtimer Hoewel de Hendrikus Elektrikus eruitziet als een klassieke oldtimer, is hij uitgerust met de meest moderne snufjes. Jasper heeft het hele elektrische systeem zelf ontworpen en geprogrammeerd. Het dashboard is bijvoorbeeld volledig digitaal en werkt via een touchscreen. Daarnaast fungeert de achteruitkijkspiegel als dashcamscherm. "De spiegeltjes zijn te klein om goed overzicht te hebben en de voorruit is te laag om verkeerslichten goed te kunnen zien. Daarom heb ik een camera voor en eentje achter geïnstalleerd. Met een simpele swipe op het scherm heb ik rondom zicht," legt Jasper uit. Van inspiratie naar praktijk Voor de studenten van Vonk was het gastcollege van Jasper niet alleen een kijkje in zijn bouwproces, maar vooral een bron van inspiratie en waardevolle lessen voor hun eigen project. De tips en tricks die Jasper deelde over het bouwen en optimaliseren van elektrische voertuigen gaven de studenten handvatten om de komende periode flinke stappen te zetten in hun project. Met deze gastles zijn de studenten van Vonk een stukje dichter bij hun doel: karts bouwen die niet alleen snel, maar ook technisch innovatief en duurzaam zijn.

ALKMAAR - Het Petrus Canisius College ontwikkelt nieuwe Praktische Profiel Opdrachten (PPO's) voor tweedejaars leerlingen. “We zetten de Greenkart centraal,” zegt techniekdocent Frans Hoogeveen. “Dat gaat zeker helpen om meer jongeren voor een technisch profiel te laten kiezen.” Tweedejaars leerlingen moeten in het voorjaar een keuze maken voor een profiel waarmee zij hun derde jaar ingaan. “Kiezen is moeilijk,” zegt Frans. “Goede voorlichting en Praktische Profiel Opdrachten (PPO) helpen de leerlingen om te snappen waar een profiel precies over gaat: Wat ga ik leren, wat ga ik doen, wat kan ik er later mee. Bij het PCC doen we allerlei opdrachten in blokken van zes weken. Elk blok een ander profiel. Zo maken de leerlingen kennis met alle profielen die wij school gegeven.” Geweldig Greenkarting is een contextrijk onderwijsprogramma voor derde en vierdejaars. “Onze leerlingen vinden het geweldig. En dat willen wij ook laten zien aan de tweedejaars. Wij ontwikkelen daarom nieuwe PPO’s waarbij de kart centraal staat. Zo hopen wij dat er meer jongeren voor een technisch profiel gaan kiezen.” Wielen wisselen De eerste opdracht is in concept klaar: wielen wisselen (zie foto). De leerlingen moeten zich onder meer voorbereiden door een plan van aanpak te maken, gereedschap te selecteren en in samenwerking de klus te klaren. Er zullen in totaal zo’n zes verschillende opdrachten komen waarbij de kart centraal staat. “Aan het einde van het blok mogen ze met de kart rijden. Het idee is dat ze op het schoolplein een veilige route uitzetten en een mini Track Day organiseren,” glundert Frans. “Dat vinden ze zeker prachtig.” Kennis delen Ben jij als docent ook met lesmateriaal bezig rondom GreenKarting en duurzame technologie? Laat het ons weten, mail Erik de Mink

AMSTERDAM - Op 26 juni stonden er 31 Greenkarts aan de start in het zonovergoten Olympisch Stadion. Niet voor een snelle race, maar voor een duurzaamheidswedstrijd. Wie rijdt de meeste ronden op een volle accu? Ook waren er prijzen voor de mooiste kart, de beste innovatie en de snelste bandenwissel. Het Vakcollege Helmond verzamelde in alle vier categorieën de meeste punten en werd uitgeroepen tot dagwinnaar. "Ik zie vandaag alleen maar blije gezichten," zegt Peter-Paul Laumans van de redesign.life Foundation als belangrijke mogelijkmaker van het Greenkarting Scholenprogramma. "Fantastisch hoe jongeren op deze sportieve manier kennismaken met duurzame technologie en elektrisch rijden. Volgend jaar zijn we hier weer, met nog meer scholen." Mooi "Dit is een mooi programma," zegt docent Pierre Wentzel van het Spinoza Lyceum. "De leerlingen zijn super trots op de kart die ze zelf hebben gebouwd. Volgend jaar wil dit team weer meedoen. En als school willen wij ook een meiden-team oprichten en een team met brugklassers inschrijven. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om de intrinsieke motivatie voor techniek aan te wakkeren." Ook instructeur Berry Lenders van Vakcollege Helmond is enthousiast. "Als je na twee jaar sleutelen eindelijk een wedstrijddag uitrijdt en dan ook nog dagwinnaar wordt! Je kunt je voorstellen dat op weg naar huis onze busje een grote partybus was. Mooi ook om te zien hoe docenten van verschillende scholen elkaar opzochten en hielpen als er iets aan een kart mankeerde. Echt top." Design en innovatie De Innovatie Award werd uitgereikt aan het Spinoza Lyceum uit Amsterdam door Berry Lengen van NXP. De prijs voor de mooiste kart werd uitgereikt aan Vakcollege Helmond door Richard Hovinga van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. De Pitstop award ging ging naar Het Perron uit Veenendaal en werd uitgereikt door Arjan Grijsen van ABS Splinter. Het team dat de meeste ronden op een volle accu reed was het Martinus College uit Grootebroek. Dit team wist al twee keer eerder de Endurance Award te winnen. Het team ontving de prijs uit handen van Odilion Romero van TASC vmbo Amsterdam. Dagwinnaar Dagwinnaar is het team dat in totaal over de vier categorieën de meeste punten scoort. Met 78 punten was dit het vakcollege Helmond. Op de tweede plaats eindigde het Spinoza Lyceum (77 punten) en derde werd het Martinus College (76 punten). De teams ontvingen de prijzen uit handen van Hakim Salem van de KNAF.